Wednesday, March 25, 2009

tuli atau BUTA?

Masa aku tengah lepak-lepak dengan seorang kawan di Bidayah Bistro Wangsa Maju, beliau ada menceritakan bagaimana sekumpulan penuntut seni beladiri aliran Karate-do mencemuh-cemuh silat melayu, dikatakan kolot dan buat malu saja. Tiada standard dan lapuk.


hai si bodoh, baru aku tahu engkau ni daripada keturunan yang bodoh-bodoh juga, sebab yang buat silat ni nenek moyang engkau juga!

Silat itu budaya unggul. Tidak kira lah silat apa pun. Cekak Malaysia ke, Gayung ke, Sendeng ke..atau mana-mana silat asli. Sebab itu dulu Melayu ni beradab dan beradat. Melintas depan orang tua kalau tidak membongkok dan menutup kaki pun akan dilabel kurang ajar. Bukankah itu manis? Sopannya bukan kepalang, dalam menghina pun masih memuji.

Nak belajar seni beladiri bangsa asing?Apa hukumnya?Penghujungnya jadi apa?

Nak belajar kungfu, supaya boleh jadi macam Bruce Lee. Tangkas, kuat. Belajar kungfu hujungnya jadi apa? Sami budha di kuil-kuil..kan?

-dengar cerita Bruce Lee yang kononnya hebat tewas juga di tangan Dato Meor Abd Rahman, kan?-

Nak belajar tomoi siam, supaya nanti kaki sekeras batang pinang. Belajar tomoi hujungnya jadi apa? Sami budha di kuil-kuil juga.. Takkan jadi sami? Tapi macam mana pula tarian tomoi itu sendiri? Bukankah tarian menyembah dewa hanuman?
Nak belajar karate-do, supaya nampak standard. Kononnya internasional. Tapi kene buat apa? Sembah bendera dan gambar pengasas? Kononnya prosedur mulakan latihan dan ujian tali pinggang. Apa itu? Gila?

Jangan main hentam keromo saja. Kaji dan selidik dulu macam mana. Kalau betul hendak belajar seni beladiri asing, janganlah diboikot pula silat itu. Kalau engkau boikot silat, nenek moyang kita engkau pun boikot skali.


memang aku terkadang bergaya tapi apa salahnya jika korang sesekali mengomel dengan comel.

10 comments:

wana said...

me stuju firdaus... =)

. : n i s a : . said...

nk lepak pn ajk la skli..ahaks..
org yg kutuk silat 2 la kolot..

beat::the::sky said...

dari ferdus kepada wana : wana..thnks!support aku ye.. :)

dari ferdaus kepada .:nisa:. : mmg kolot mereka itu!!ok2..nnt ajak jgn xdtg lak..abes la kene pukul ngn mr bubu nnt..ngee~

dba said...

eh kau ni..ada read more.
aku tekan,sama je kuar.,..
edit kau x jdi kot~~

well,aku dah dpt dah,mksd kau~~

hehehee..

lalal~~~

new post~~

beat::the::sky said...

dari ferdaus kepada dba : mmg pun..nk edit hr tu tp x jd..hehe..ok la da paham..pasni jgn lpe melantak megi byk2 k.. :)

dba said...

hahahahahaha..
x mau aku..

kau ni..
reti edit ke x??

kalu x reti,aku leh ajr kan ke?
free je~

m[i]era said...

ferdaus >
setuju yg amat sgt!

Nujum said...

_|_

beat::the::sky said...

dari ferdaus kepada dba : cepat la ajar..bg contoh skali taw..ko tahu cane nk buat sidebar menu?

dari ferdaus kepada m[i]era : jom blajar silat!

dari ferdaus kepada Nujum : X_X

Fiza said...

ye betul...mmg de satu tanggapan di kalangan manusia2 di luar sane yg mengatakan silat itu kolot..tak paham la org gitu..even belajar martial art lain tp perlu ke mengutuk silat...mungkin diorng perasan nk jadi bangsa lain la kot..hoho